2022 e-commerce trend: een slimme on-site zoekmachine

Veel webshops hebben een zoekmachine of zoekbalkje waarbij het lang duurt om tot de resultaten te komen. Gelukkig is er ook faceted search, een specifieke vorm van zoekmachine die gemakkelijk met filters helpt met zoeken. Deze techniek zorgt ervoor dat de bestaande zoekresultaten en technieken worden aangevuld vanuit een slimme navigatietool. Hierdoor kan je filters inschakelen, configureren en ook weer uitschakelen. Daarnaast heeft deze zoekfunctie in tegenstelling tot veel normale zoek balkjes, ook een automatische taalsuggestie optie. Hierdoor is de kans veel kleiner dat een potentiële klant het verkeerde intypt en nooit bij het gewenste product zal uitkomen. Door deze slimme zoekmachine in te zetten, zeker in combinatie met een prijsvergelijker, is er meer mogelijkheid voor nieuwe klanten.
Beïnvloed het koopgedrag van de klant
Marketing gaat in het algemeen over het beïnvloeden van het gedrag van potentiële klanten, met hierbij het doel om zoveel mogelijk verkeer naar de goede plek te leiden. Bij het gebruik van de slimme zoekmachine kan je dit nog een stapje verder verzorgen. Zo is het mogelijk om specifieke producten gemakkelijk op een hogere of lagere plek in de zoekresultaten weer te geven. Door deze prioriteiten, kan je specifieke producten als het ware een boost geven.
Meer dan een zoekmachine
De tool die deze zoekmachine mogelijk maakt, is meer dan enkel een zoekfunctie. Het is hierbij ook mogelijk om specifieke merken, producten of acties nog verder te promoten, door middel van een promotie banner. Hier kan je bepaalde zoektermen of zoekwoorden aan toe voegen, die deze promotie zullen triggeren. Het is dan gemakkelijk om de aandacht van de klant hier naartoe te leiden, in plaats van naar de overige zoekresultaten. Net als bij het veranderen van de plaats in de zoekresultaten lijst, is het bij de actie banners ook mogelijk om een begin en einddatum in te stellen.
